08-04-10

Een nacht op de UPS hub in Keulen

Na 1,5 jaar dienst bij UPS, de 'pakjesdienst' die de opvolger werd van mijn vorige werkgever DHL, werd het tijd om eens een kijkje te gaan nemen in het enorme sorteercentrum dat zich in Keulen bevindt. Waar bij DHL een luchthavenbezoekje tamelijk gemakkelijk te regelen viel (Zaventem lag namelijk in de 'achtertuin'), was dit in dit geval iets moeilijker.

Toch zijn we er zonder kleerscheuren geraakt. En ... het was de moeite meer dan waard !

vliegtuig

 

 

Het leven op de UPS hub op het vliegveld van Keulen-Bonn speelt zich voornamelijk af van ongeveer elf uur ’s avonds tot half drie ’s nachts. In die tijd worden er maar liefst 110.000 pakketten per uur, in alle denkbare formaten en afmetingen, over de in totaal meer dan dertig kilometer sorteerband getransporteerd. Ze komen, voornamelijk per vliegtuig, vanuit alle hoeken van de wereld, om even later weer te vertrekken naar allerlei bestemmingen. Ondertussen zijn ze gescand, gesorteerd en gedistribueerd, zodat ze de volgende ochtend vroeg op de juiste wijze bij de juiste ontvanger in het juiste land arriveren.

 
pakjespakjes

 

De UPS air hub op het vliegveld van Keulen-Bonn vormt al sinds 1986 de spil van het steeds maar doorgroeiende luchtvrachtnetwerk van UPS. In 2006 werd een belangrijke stap gezet toen, na een investering van 111 miljoen euro, een fikse uitbreiding in gebruik werd genomen. Er ontstond een hernieuwde faciliteit met een totale oppervlakte van liefst 75.500 m2, wat gelijk staat aan ongeveer vijftien voetbalvelden.

Dankzij een nieuw, geautomatiseerd gebouw van zo’n 30.000 m2 kon de sorteercapaciteit vrijwel verdubbeld worden tot de huidige 110.000 stuks per uur. Dat zijn meer dan dertig pakketten per seconde, en geloof me vrij, dat is snel. De nieuwbouw biedt in de toekomst (fase 3) zelfs de mogelijkheid om maximaal 165.000 pakketten per uur af te handelen.

 

De sortering van express pakketten vindt plaats door middel van geavanceerde, op maat gemaakte Siemens-technologie. De huidige hub verbindt Europa intern, Europa met Azië en Europa met de Verenigde Staten en vormt daarmee de kern van een imposant expressnetwerk.

 

In principe zijn er drie manieren op de welke goederen in Keulen verwerkt worden :

- aankomst via truck en vertrek via vliegtuig

- aankomst via vliegtuig en vertrek via truck

- aankomst via vliegtuig en vertrek via vliegtuig

 

follow me upsunloading ups
 

Na aankomst van een vliegtuig worden de paketten gelost via een imposant netwerk van geautomatiseerde transportbanden, scanners en kipbakken, en worden ze behandeld om ze op de snelst mogelijke manier weer klaar te maken voor verder transport.

 

kipbak upsscanning - sortering ups
 

Tussen aankomst en vertrek leggen de pakketten, afhankelijk van de plaats van herkomst en bestemming, vele kilometers af over een enorm traject van transportbanden, sorters en verzamelbanen. Verdeeld over drie verdiepingen werken drie onafhankelijke sorteersystemen voor respectievelijk kleine, normale en afwijkende pakketten. De pakken worden onderweg verschillende keren ingescanned om ze uit te kunnen sorteren op verschillende niveaus (land - regio - postcode).

'Scanning' is misschien een verkeerd gekozen omschrijving, gezien er hier eigenlijk gewerkt wordt met een systeem waarbij de pakken langs 5 kanten gefotografeerd worden. De informatie die daardoor verkregen wordt, zorgt ervoor dat de pakken automatisch aan de juiste container terecht komen.

camera17camera17camera17camera17camera17

 

scanning II upsscanning ups

 

Kleinere pakken en enveloppen lopen langs een andere transportband. Sortering gebeurt automatisch naar verschillende 'destination-bags'. Eens deze zakken vol zijn, worden ze gesloten en krijgen de zakken een label waardoor ze opnieuw het 'normale' circuit kunnen verderzetten.

smalls upsstoplichten15stoplichten15
 

 

ingenieurs ups

 

De dertig kilometer transportband wordt continu en heel minutieus in het oog gehouden door verschillende ingenieurs, die steeds paraat zijn bij eventuele pannes of defecten.

 

Deze verschillende goederenstromen komen uiteindelijk aan de 'outbound'containers terecht, krijgen daar nog een laatste (manuele) controle en worden dan uitgesorteerd naar de verschillende vliegtuigen waarna ze kunnen vertrekken naar hun eindbestemming.

 

containerload outbound upscontainersort outbound ups
 

De douane heeft tijdens het traject van de zendingen steeds de mogelijkheid om bepaalde pakketten te laten 'flaggen' waardoor deze via een intern sorteersysteem uitgesorteerd worden naar een afgesloten 'douaneruimte' waar de pakken wachten op verdere controle. Deze controle gebeurt onder andere met snuffelhonden.

Op geregelde tijdstippen worden de pakken ingescanned en na vrijgave van de douane kunnen deze zonder problemen opnieuw in het netwerk opgenomen worden.

customs clearance ups     honden104
 

De in 2006 in gebruik genomen uitbreiding - Freight West genaamd - wordt door een straat gescheiden van de al langer bestaande hub. Beide bedrijfsgebouwen zijn met elkaar verbonden door twee bruggen van 126 en 152 meter lang, met elk acht sorteerbanden om pakketjes over en weer te sturen.

 

zwaailichten8      Enkele cijfers van UPS Keulen/Bonn

 

Aantal personeelsleden: 2.100

Totale activiteitenzone: 75.500 m2

Aantal vliegtuigen per nacht: 38

Aantal trucks en bestelwagens per nacht: 200

Totale lengte transportband: meer dan 30.000 meter

Sorteercapaciteit huidig: 110.000 pakketten per uur

Sorteercapaciteit toekomst: 165.000 pakketten per uur

Aantal eigen UPS vliegtuigen: 268

 

md11ups

MD11 : een enorm toestel, zeker als je er voor staat

 

De locatie 'Keulen' heeft voor UPS nogal wat pluspunten. Allereerst zijn er aardig wat vierkante meters beschikbaar. Daarnaast liggen de laad- en losplatforms recht voor de hallen en kunnen de vliegtuigen bijna tot aan de deur taxiën, wat de snelheid van het laden en lossen ten goede komt. Ook is de centrale ligging in Europa van de luchthaven gunstig. Ten slotte heeft UPS nu al toestemming gekregen om tot het jaar 2015 met zijn hele vloot ‘s nachts te mogen vliegen op deze luchthaven. Tja, daar houdt men duidelijk rekening met de economie in plaats van met enkele klagers die 's nachts niet kunnen slapen. Geen onbelangrijk detail voor een bedrijf dat pas ‘s nachts volledig tot leven komt.

 

Ziezo, jullie zijn nu iets wijzer geworden over het reilen en zeilen in de transportsector.  Voor velen is dit interessant om te weten hoe alles in zijn werk gaat, gezien het feit dat er maar al te vaak gedacht wordt dat pakjes automatisch afgeleverd worden op de plaats waar ze moeten zijn.

Mochten jullie ooit de kans krijgen om zo'n bezoek mee te maken : DOEN ! Het loont echt de moeite.

 

vliegtuig

07-04-10

Mens of Robot ?

De lijn wordt steeds dunner.

Onderstaande moet je echt eens proberen.
Enkele ingenieurs van het vroegere spraaktechnologisch bedrijf Lernout & Hauspie hebben in de VS de kans gekregen om hun spraaktechnologie te verfijnen.

 

Lernout & Hauspie was een door Jo Lernout, Pol Hauspie en Nico Willaert opgericht spraaktechnologiebedrijf Lernout & Hauspie Speech Products.

Het bedrijf was gevestigd in Ieper in de zogenaamde Flanders Language Valley waar ook verwante bedrijven zich hadden gevestigd, en speelde een rol in de ontwikkeling van spraakherkenning en spraaksynthese.

Het bedrijf kwam in opspraak na onderzoek door de The Wall Street Journal omtrent het bestaan van spookbedrijven en boekhoudkundige onregelmatigheden met het doel de koers van de aandelen de hoogte in te jagen. De aandelen van het bedrijf kelderden in nauwelijks een half jaar tijd en uiteindelijk ging L&H failliet in 2001. De spraaktechnologie-afdeling van L&H werd overgenomen door het Amerikaanse Scansoft, nu bekend als Nuance.

Op maandag 22 mei 2007 startte het proces tegen Lernout en Hauspie, het grootste fraudeproces ooit in België. Op 9 oktober 2007 werd voor de oprichters een celstraf van 5 jaar geëist waarvan 2 voorwaardelijk, alsmede een 'strenge geldboete', aangezien zij door fraude menig bedrijf én investeerder in moeilijkheden hadden gebracht.

 

Jo Lernout heeft altijd beweerd dat hij een tiental jaren nodig zou hebben om een spraaksysteem in te voeren dat zou gebruikt kunnen worden op velerlei gebied. Hij heeft nu blijkbaar ook gelijk gekregen.

 

Klik eerst op onderstaande afbeelding, kies voor 'Dutch' en geef zelf een tekst in (dit mag zelfs in het dialekt zijn). Klik daarna op 'say it' en luister maar.

Kies voor 'Ellen' als je Vlaams wil horen, anders krijg je de Nederlandse Saskia te horen.

 

L & H gratis en voor niks !

 

spraaktechnologie

06-04-10

Een nieuwe lente ...

Een nieuwe lente, een nieuw geluid ... dat is wat men altijd pleegt te zeggen. Dit jaar betekent dit nieuw geluid ook een hernieuwde aanvang van de wandel'carriere'. Na een blessureperiode van ongeveer 2,5 jaar (zware enkelblessure) heb ik me gisteren en eergisteren opnieuw gewaagd aan enkele wandelkilometertjes, en met succes ... niets 'nada' pijn of last Lachen

Het tellertje was gestopt op 33 390 kilometer (op 1590 tochten) en daar zijn er dit week-end 14 bijgekomen. Een keer 6 kilometer, men moet ergens beginnen; de tweede wandeltocht bedroeg al 8 km ... Een dodentocht zit er de eerste jaren niet echt in, vrees ik.

Ook mijn twee schatten hebben de wandelschoenen aangetrokken en zijn enthousiast. Jullie zullen ons dus ongetwijfeld nog wel 'ergens ten velde' tegenkomen.

Een hernieuwde wandelcarriere wil in dit geval ook een nieuwe wandelclub zeggen. Door de verhuis van Diegem naar het Aalsterse (en door wat 'strubbelingskes' in de vorige club) is dat 'De Kadees - Aalst' geworden.

logo kadees_480x480

De 523 leden van deze club werden dus aangevuld met 3 nieuwe. De Kadees zijn aangesloten bij de Wandelsportfederatie 'Aktivia' en dit onder het nummer 063.

 

 

 

Onze eerste wapenfeit : De Bursitiatocht in Burst bij de wandelklub 'Het land van Rhode'. Niet ver van de deur, een ideale 'openingswandeling' dus.  Niet echt de perfekte omstandigheden voor een wandelclub om een tocht te organiseren want er was : Pasen, geen goede weersvoorspelling, de Ronde van Vlaanderen, ... Probeer dan maar maar eens reclame te maken voor je wandeltocht en volk te vinden om door de modder te ploeteren. Toch trokken we onze wandelschoenen aan en staken 'het Land van Rhode' een hart onder de riem : de Bursitiatocht dus. Goed voor 6,6 km aan de poort van de Vlaamse Ardennen zoals ze het zelf verkondigden ...

 

HPIM6875_640x477De naam Burst stamt af van Bursitia juxta fluviolum Burste. De naam Bursitiatocht is dus heel goed gekozen. 'Burst' werd voor het eerst gevonden in een oorkonde van de St. Pietersabdij in Gent. In dit document uit 1042 werd vermeld dat het dorp Burste gelegen lag een een gelijkname rivier, de Bursitia juxta fluviolum Burste. Pas een eeuw later, in 1151 werd Burst voor het eerst onder de huidige naam genoemd. Daarnaast werd het dorp in de daaropvolgende decennia als Borst, Bost en Bust in enkele documenten genoemd. In 1846 telde het dorp 125 boerderijen, waaronder enkele grote. Toentertijd waren er in het dorp onder andere een korenwindmolen, drie brouwerijen en drie stokerijen. Rond het begin van de 19e eeuw telde het dorp 304 inwoners, aan het begin van de 20ste eeuw was dit aantal gestegen tot 963

Het werd een mooie tocht doorheen een modderlandschap, hoewel dit voor de 6 km uiteindelijk nog heel  goed meeviel.

Een aaneenschakeling van natuurpaden, wegels, landelijke wegen bracht ons terug naar de startzaal, waar we ons nieuwe wandelboekje meteen konden laten inwijden met een stempeltje van de organiserende club.

 Bursitiatocht 04 04

Een fiere Gianni.was dolenthousiast en kon al niet wachten om een volgende wandeling aan te vatten.

 HPIM6870

 Een dagje later, paasmaandag, was het dan ook zover. Na de goede start, besloten we om het ingeslagen pad verder te bewandelen en we kozen dit keer voor de WSV Horizon Opwijk, die haar 18' Lentewandeling hield in Mazenzele.

Mazenzele is een Vlaams dorp in de provincie Vlaams-Brabant en is een deelgemeente van Opwijk. De gemeente  ligt in het noordwesten van de provincie, op ca. 20 km van Brussel en Mechelen en op ca. 13 km van Dendermonde en Aalst. Als deelgemeente maakt het deel uit van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.

Vele deelnemers aan de wandeling klonken dan ook naar het franstalige Brussel dat hier niet al te veraf meer was.

HPIM6886Zagen we daar trouwens niet de bollen van het atomium blinken in de verte ? Een paar medewandelaars die ons voorbijstapten onderhielden zich in een niet ontbraamde versie van de taal van Molière maar toen we hen een welgemeende „bonjourtoewensten, werd dat vlot in het Vlaams beantwoord. Nog maar eens een bewijs dat er van een 'taalbarriere' niet echt veel sprake is.

Als dorpsnaam gaat Mazenzele terug tot de Frankische periode, als de nederzetting, de 'villa' of het hof van een Frankische stamvader. De oudste kern, mogelijk daterend uit de 4e - 5e eeuw, is het oorspronkelijke villacomplex met de typische grote open Dorpsdries, waarrond een gebouwenconcentratie. De tweede kern rond de kerk is van latere datum. Mazenzele ontwikkelde zich langsheen de baan Asse-Dendermonde (eind 18e eeuw, nu gewestweg N47) grotendeels tot een straatdorp.

kerk mazenzeleDit was vroeger niet het geval vermits het dorp gesitueerd was rond de kerk (die op ca. 350 m van de heerweg Brussel-Dendermonde lag), de aloude dries en de Romeinse heerbaan. Tijdens het Ancien Régime (tot 1794) behoorde Mazenzele (samen met Asse, Baardegem, Essene, Hekelgem-Affligem, Meldert, Mollem en gedeeltelijk Bollebeek) tot het Land en de Heerlijkheid van Asse (in het hertogdom Brabant). Onder het Franse bewind ging Mazenzele (zoals ook Opwijk) op in het kanton of administration municipale Merchtem en verloor tot 1800 zijn zelfstandigheid. Van 1800 tot 1976 was Mazenzele een zelfstandige gemeente. Als klein landelijk dorp van slechts 225 ha en 1055 inwoners werd het in 1977 bij de aangrenzende gemeente Opwijk gevoegd.

De oude parochiekerk werd toegewijd aan Sint-Petrus'-Banden oftewel Sint-Pieters-Banden. Het patronaat van de kerk behoorde vroeger toe aan de nabijgelegen benedictijnenabdij van Affligem. Deze abdij, en de cisterciënzerinnenabdij van ten Roosen (Aalst) waren belangrijke grondbezitters van het oude Mazenzele.

241px-Molen_MazelkouterNog maar pas vertrokken, kregen we de overblijfselen van een molen in het visier. Dit blijkt 'De Vanstraetensmolen' te zijn. De stenen ,,molen van 't Dorp of ,,Van Straetensmolen, in de Kouterbaan, is vermoedelijk de vijfde die sinds midden 18e eeuw in de Mazelkouter gebouwd werd. De Koutermolen was oorspronkelijk een stenen graanwindmolen, van het type grondzeiler. De (verlaagde) romp en een aantal bijgebouwen bestaan nu nog. Wegens zijn historische en industrieel-archeologische waarde is ook de molen beschermd als monument.

Na al dat moois was het tijd om ons tweede stempeltje te gaan afhalen.

horizon opwijk

 

 

 

Dit was meteen ook ons laatste wapenfeit voor dit Paasweek-end.

Zoals reeds gezegd, we hebben de wandelmicrobe terug te pakken, en kijken al uit naar de volgende tochten.

 wandelmannekes