12-05-07

Een voetganger of fietser = bonuspunt ?

  Heel vaak worden vrachtwagenchauffeurs verweten dat ze roekeloos of onverantwoord rijden. Deze discussies komen altijd terug boven als er alweer een zwaar ongeval is gebeurd met een vrachtwagen. Maar zijn het nu echt allemaal zo'n cowboys ? Neen ! Natuurlijk niet.  De andere weggebruikers (vooral fietsers en voetgangers) moeten ook eens leren omgaan met het feit dat een vrachtwagen niet ineens te stoppen is, hoe graag de chauffeur het ook zou willen. En ze moeten leren begrijpen dat het zicht in zo'n cabine niet altijd optimaal is.

Hét grootste probleem van deze bestuurders is 'de dode hoek'. Iedereen heeft wel al eens van het woord gehoord, maar wat is dat nu eigenlijk ? En vooral : hoe vermijd je dat een chauffeur je niet heeft gezien.

Een eerste, gemakkelijke, regel is eigenlijk : 'Als jij de ogen van de bestuurder niet kan zien, heeft hij jou ook niet gezien'. Simpel ? Inderdaad !

De dode hoek is de ruimte rond een voertuig die de chauffeur zonder hulpmiddelen vanuit het voertuig niet direct kan zien. In deze dode hoek bevinden zich vaak voetgangers, fietsers of andere voertuigen. Als we de ruimte vooraan en rechts van de vrachtwagen samentellen, gaat dit om maar liefst 70 m2 waarop de chauffeur geen of slechts een beperkt zicht heeft. Vooral de dode hoek aan deze rechterkant van het voertuig zorgt ervoor dat afslaan bijzonder gevaarlijk wordt.

Er bestaan technische hulpmiddelen om het zicht te verbeteren, maar niet alle vrachtwagens zijn er al mee uitgerust. Deze hulpmiddelen zijn hetvolgende :

- Dodehoekspiegel : een bolle spiegel die wordt aangebracht op de rechterkant van de cabine. Deze maakt de dodehoekzone rechts van de vrachtwagen zichtbaar voor de bestuurder. Hij is verplicht voor vrachtwagens met een massa van maximaal 3,5 ton en autobussen of autocars met een maximale massa van meer dan 5 ton (ingeschreven sinds 1 januari 2003).

- Dodehoekcamera : ook deze wordt rechts op de cabine gemonteerd. Hij is verbonden met een monitor in de cabine waarop de bestuurder beter kan zien wat er rechts naast en rechts voor de vrachtwagen gebeurt. De camera is (nog) niet verplicht.

- Vooruitkijkspiegel. Deze helpt de bestuurder om weggebruikers voor de cabine beter te zien. Hij wordt bovenaan op de voorruit aangebracht, bijvoorbeeld onder de zonneklep. Nieuwe vrachtwagens die vanaf 26 januari 2008 worden ingeschreven, moeten uitgerust zijn met zo'n vooruitkijkspiegel.

Op volgende tekening wordt het allemaal misschien nog iets duidelijker:

A = volledig zicht

B = beperkt zicht

C = geëist zicht met hoofdspiegels volgens de EU-normen

D = dode hoek

E = zicht met breedtespiegel (vervormd/verkleind)

Zo zien jullie maar. Een voetganger of fietser overrijden is voor een chauffeur zeker geen pretje. Het is dus een beetje geven en nemen.  Als wandelaar en fietser is het dus zeker belangrijk om de chauffeur in het oog te houden, zeker op kruispunten. Deze mensen zijn echt niet van slechte wil, maar het zicht is nu eenmaal beperkt.  Denk daar ook eens aan bij een volgende tocht !!!!!!

17:16 Gepost door Thierry in x Verkeer | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Groen of rood ?

We weten allemaal wel wat deze kleuren willen zeggen in het verkeer, maar wisten jullie ook dat onze figuurtjes zoals wij die in België kennen, er in andere landen wel anders kunnen uitzien ?

 

  'Sofie' in Nederland

Het Nederlandse vrouwtje dook voor het eerst op in Amersfoort in het jaar 2000. Toen had een lolbroek over de mannetjeslichten een sjabloon met vrouwelijke vormen gekleefd. Waarschijnlijk haalde hij zijn inspiratie uit het Duitse stadje Zwickau, dat vroeger al het 'oversteekmeisje' geïntroduceerd had in het stadsbeeld. De stad besliste om bij alle voetgangerslichten die vernieuwd moesten worden, deze aanpassing te doen, en het mannetje te vervangen door een vrouwtje. In 2004 nam Utrecht dit idee over, en een jaar later volgde Haarlem. De Nederlanders gaven ook meteen een naam aan hun nieuwe 'lieveling'. Het werd Sofie. Het vrouwenontwerp zou meer licht doorlaten en meer in het oog springen.

  'Ampelmann' in Duitsland

In het vroegere Oost-Duitsland verscheen in de 60'er jaren een mannetje met een hoed in het straatbeeld; Het ontwerp was een idee om het hele verkeerslichtensysteem met duidelijkere tekens veiliger te maken. In 1974 werd het 'Ampelmännchen' als standaard vastgelegd. Daarna werd het mannetje ook gebruikt om de DDR-kinderen op een speelse manier de verkeersregels bij te brengen. Na de val van de muur werd beslist om alle verkeerslichten met Ampelmännchen te vervangen door het klassieke mannetje dat ook bij ons gekend is. Een actiecomité (ja, voor alles zijn er actiecomités deze dagen) kon er echter voor zorgen dat het mannetje mocht blijven, en nu is te zien dat er zelfs hier en daar weer nieuwe geplaatst worden.

 Rood voetgangersverkeerslicht     Groen voetgangersverkeerslicht

Tja, eender welke vormgeving, de kleur blijft overal hetzelfde : rood is wachten en groen is overgaan ... sommigen blijken zich echter nog altijd te vergissen in de kleuren (er zijn er nochthans maar twee) ...

17:10 Gepost door Thierry in x Verkeer | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |